• Română
  • English
Zoom in Regular Zoom out

Conferința Națională „Intervenția timpurie la copilul cu surdocecitate – după 20 de ani”

Conferința Națională „Intervenția timpurie la copilul cu surdocecitate – după 20 de ani”

Cu bucurie dorim să vă împărtășim ultimele vești în materie de evenimente cu SENSE. Sâmbătă, 12 aprilie a avut loc Conferința Națională „Intervenția timpurie la copilul cu surdocecitate – după 20 de ani”, un eveniment dedicat reflecției asupra progreselor înregistrate, dar și provocărilor și nevoilor actuale în domeniul intervenției timpurii  în România. Evenimentul a fost organizat de Fundația Sense Internațional România, în parteneriat cu Grădinița Specială pentru Hipoacuzici nr. 65 BucureștiLiceul Tehnologic Special ”Vasile Pavelcu” IașiCentrul Școlar de Educație Incluzivă Cristal Oradea și Centrul Școlar pentru Educației Incluzivă ”Constantin Pufan” Timișoara.

Intervenția timpurie – încotro?

În prima parte a conferinței, a avut loc o discuție tip panel dedicată analizării activității centrelor de intervenție timpurie cu doamnele director Laura Bălăngean – Director, Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă „Constantin Pufan”, Timișoara, Coca Marlena Vasiliu – Director, Liceul Tehnologic Special „Vasile Pavelcu”, Iași, Ramona Vesa – Director, Centrul Școlar de Educație Incluzivă Cristal, Oradea si Maria Tansilav – Director, Grădinița Specială pentru Hipoacuzici nr. 65, București.

S-au discutat atât succesele, bucuriile acestor 20 de ani, cât și provocările întâmpinate, totul cu accent pe colaborare și învățare reciprocă. Printre acestea, au fost menționate: numărul mic de centre de intervenție timpurie în țară, nevoia formării specialiștilor, dar și obstacolele legislative.

S-a subliniat și importanța colaborării cu alte instituții: direcțiile de asistență și protecție socială ale copiilor, inspectorate școlare, medici specialiști, CJRAE, etc.

Un alt punct important adus în prim-plan a fost ideea clară că intervenția timpurie nu este echivalentul unei creșe; nu este un loc unde copilul este lăsat și preluat mai târziu, ci un proces în care se lucrează îndeaproape atât cu copilul, cât și cu părintele. Intervenția timpurie are doi beneficiari direcți, copilul și părintele, iar cu cât intervenția începe mai devreme, cu atât cresc șansele ca fiecare copil să își atingă potențialul maxim.

O privire retrospectivă și de viitor

A doua parte a conferinței a fost dedicată prezentărilor susținute de reprezentanții celor patru centre de intervenție timpurie: Monica Marin, Carmen Alexandru, profesori psihopedagogi în cadrul Grădiniței Speciale pentru Hipoacuzici nr. 65  Bucuresti; Eva Oprea și Gyöngyike Lakatos profesori psihopedagogi în cadrul Centrului Școlar de Educație Incluzivă Cristal Oradea; Gabriela Jianu, psiholog în cadrul Centrului Școlar pentru Educației Incluzivă „Constantin Pufan” Timișoara și Mara Apostol, profesor psihopedagog și Mihaela Aionesa, profesor kinetoterapeut la Liceul Tehnologic Special „Vasile Pavelcu” Iași.

Prezentările ne-au purtat într-o călătorie prin timp, începând cu anul 2007, când a fost deschis primul centru de intervenție timpurie până în prezent. Au fost evidențiate modelele de lucru dezvoltate în fiecare centru, progrese înregistrate de copii, modalitățile de implicare a părinților și a fraților în procesul terapeutic și importanța implicării acestora, nevoile existente și direcțiile de dezvoltare viitoare.

Toate experiențele valoroase împărtășite în cadrul prezentărilor au fost încununate de mesajele de recunoștință transmise de părinți care ne-au emoționat și au arătat impactul profund pe care îl are intervenția timpurie.

„Pentru mine, ca mamă de copil special, a fost o adevărată gură de oxigen. Am primit susținere, o vorbă bună, am aflat că mai există și alți părinți cu aceleași frici și neliniști ca și ale mele, am găsit o familie unde nimeni nu este lăsat afară.”

„Am învățat lucruri care m-au ajutat și mă ajută în continuare și vreau să vă mulțumesc! Viața mea s-a schimbat radical în momentul în care v-am descoperit.”

„Vă purtăm mereu în suflet cu recunoștință și drag, centrul fiind pentru noi mai mult decât un loc pentru terapie. A fost un spațiu al susținerii, al înțelegerii și al speranței. Aici, fiica mea a făcut primii pași spre progres, iar eu, ca mamă, am simțit că nu suntem singure.”

„Timpul petrecut în centru a fost valoros și plin de emoție. Am întâlnit oameni minunați, dedicați și pasionați, care au știut să vadă dincolo de dificultăți și să scoată la lumină potențialul copilului meu.

Monica Marin, Carmen Alexandru

Eva Oprea, Gyöngyike Lakatos

Mara Apostol, Mihaela Aionesa

Gabriela Jianu

Mulțumim! ❤  

Evenimentul a fost mai mult decât o conferință – a fost o celebrare a comunității construite în jurul intervenției timpurii în toți acești ani și o sursă de inspirație pentru a continua să luptăm pentru un început cât mai bun în viața fiecărui copil.

Dincolo de toate aceste informații și experiențe valoroase, am dorit să transmitem și un mesaj de speranță pentru cei care doresc să deschidă centre de intervenție timpurie și în alte orașe.

Mulțumim tuturor invitaților și vorbitorilor care au împărtășit din experiența lor și au contribuit la profunzimea acestei conferințe. De asemenea, le mulțumim celor peste 80 de participanți prezenți pentru interesul și implicarea activă, precum și doamnei Ioana Tufar, care a asigurat interpretarea în limba semnelor române.

„O lume frumoasă, ce merită a fi descoperită”

"O lume frumoasă, ce merită a fi descoperită"

30 de participanți din toată țară au descoperit o mică parte din universul persoanelor cu surdocecitate la o nouă ediție a Cursului de introducere în surdocecitate, desfășurat în perioada  28 martie - 4 aprilie 2025.

Cursanții, cadre didactice din învățământul special, studenți, terapeuți, asistenți sociali, un specialist în proiecte de incluziune, un avocat și un tânăr cu surdocecitate, au aflat mai multe despre specificul acestei dizabilități complexe și cum pot sprijini mai bine persoanele care au atât văzul, cât și vederea afectate.
În cadrul sesiunilor live, formatoarele au completat informațiile teoretice cu studii de caz și exemple practice, din experiența lor de peste 20 de ani de lucru.
Le mulțumim pentru tot ce ne-au transmis și pentru toată dedicarea: profesor psihopedagog Mara Apostol, psiholog Gabriela Jianu, profesor psihopedagog Eva Oprea, asist. univ. dr. Ioana Tufar!

O comunitate de sprijin pentru persoanele cu surdocecitate

Temele abordate, precum evaluarea copiilor cu surdocecitate, sisteme de comunicare specifice, orientarea și mobilitatea, au declanșat multe curiozități și discuții interesante. La rândul lor, participanții au împărtășit experiențe personale emoționante, din care am învățat cu toții.

Din anul 2021 când a avut loc prima ediție online a cursului introductiv, 140 de cursanți au pășit alături de noi în universul persoanelor cu surdocecitate. Fiecare dintre cele cinci ediții a fost o întâlnire cu oameni dedicați și empatici, alături de care construim o adevărată comunitate.

Ce spun participanții

"Pentru a-i înțelege și ajuta pe cei diferiți de noi putem începe prin a avea informație clară. Acesta este cursul despre sudocecitate, informație structurată, dar și povești de viață"- Cristina
"Acest curs le deschide o nouă perspectivă, total diferită de ceea ce stiam, un alt mod de a privi lucrurile si de a aborda fiecare copil în parte, indiferent de dizabilitatea pe care o are"- Ștefania
"A fost o experiență care a contribuit semnificativ la creșterea nivelului de conștientizare a dificultăților cu care se confruntă persoanele cu surdocecitate, dar și la înțelegerea reacțiilor potrivite prin care le putem fi cu adevărat alături. Experiențele practice ne-au apropiat mai mult de această realitate, oferind cursului un farmec aparte și o profunzime greu de exprimat în cuvinte."- Rebeca

"Mulțumesc tuturor formatorilor! Este unul din puținele cursuri la care am participat în care au fost adaptate conținuturile și modul de prezentare la deficiența vizuală. Mulțumesc din suflet, am învățat foarte multe de la întreaga echipă, deși eu, având studii de psihopedagogie specială, mai aveam ceva cunoștințe în domeniu. Totuși, am învățat enorm."- Daniela

Zăpadă de martie ❄

Zăpadă de martie

În martie 2025 am organizat două excursii de orientare și mobilitate pentru elevii din școlile noastre partenere, în cadrul proiectului „Global Inclusive Education Project”, desfășurat între august 2023 și iulie 2026 cu sprijinul Fundației Nelumbo, care au însemnat mai mult decât simple călătorii. Au fost momente de creștere, depășire a limitelor și cunoașterea de locuri și oameni noi, ba chiar crearea de noi prietenii.

Copii, părinți, profesori ❤

În prima excursie, desfășurată în 3-6 martie, am avut un grup format din 14 copii minunați însoțiți de 7 cadre didactice, o mămică și o mătușă, veniți de la Liceul Special Sfânta Maria Arad, Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Arad, Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă „Elena Doamna” Focșani, Școala Profesională Specială „Emil Gârleanu” cu structură Școala Profofesională Specială „P.P. Neveanu” Galați, Centrul Școlar de Educație Incluzivă „Cristal” Oradea, Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Nr. 2 Sibiu,  Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă „Constantin Pufan”  Timișoara, Liceul Tehnolologic Special „Gheorghe Atanasiu” Timișoara și Liceul Teoretic Special „Iris”.

În cea de-a doua excursie, organizată în 17-20 martie, au venit alți 14 copii la fel de minunați de la Școala Profesională Specială pentru Deficienți de Auz „Sfânta Maria” București, Liceul Tehnologic Special „Regina Elisabeta” București, Școala Profesională Specială pentru Deficienți de Vedere București, Școala Gimnazială Specială pentru Surzi nr. 1 București, Liceul Tehnologic Special nr. 3 București, Liceul Tehnologic Special pentru Copii cu Deficiențe Auditive Buzău, Liceul Special „Moldova” Târgu Frumos și Liceul Special pentru Deficienți de Auz Cluj Napoca, însoțiți de o mămică, un tătic și șapte cadre didactice dedicate.

„Excursiile organizate de Sense sunt speciale pentru că nu înseamnă doar doua zile petrecute la munte participând la diverse activități. Ele reprezintă șansa unor copii sau tineri cu surdocecitate de a experimenta lucruri nemaiîntâlnite si de a lega prietenii pe viată.” A.D., profesor

Aventură, adrenalină și cunoaștere ❤

Programul fiecărei excursii a fost gândit pentru a îmbina siguranța cu aventura. În prima zi au fost activități de cunoaștere, jocuri menite să ne apropie, ateliere de creație și imaginație, exerciții de echilibru și încredere, dar și discuții despre siguranța personală și de grup.

A doua zi a fost despre descoperire și curaj. Cu trenul am ajuns la Sinaia, unde am urcat cu telecabina la Cota 1400, unde am respirat aer curat, apoi am coborât cu gondola, simțind un alt fel de adrenalină. Am continuat cu o plimbare până la Castelul Peleș. În cea de-a doua excursie am reușit să vizităm și castelul Pelișor, care i-a fascinat pe cei mici prin povestea camerei din aur.

Fiecare moment petrecut împreună a fost un pas înainte spre încredere, independență și bucuria de a face parte dintr-un grup unit. Copiii au experimentat lucruri noi și interesante, s-au prezentat într-un cadru nou, au colaborat unii cu alții, au stabilit împreună o listă de reguli pe care le-au respectat, toate într-un mediu sigur și prietenos.

Amintirile acestor zile vor rămâne mult timp vii în sufletele noastre, iar bucuria copiilor ne confirmă, din nou, cât de prețioase sunt astfel de experiențe. A fost o reală plăcere să petrecem timp alături de fiecare dintre participanți!

Vă mulțumesc tuturor pentru minunatele clipe trăite în perioada 17-20 MARTIE 2025, alături de voi, echipa SENSE, colegi, profesori, elevi și părinți din București, Buzău, Cluj, Târgu Frumos! Sunteți minunați iar împreună am fost cel mai frumos grup, o familie plină de suflet și dăruire, o familie ,,SPECIALĂ"
Sunt convinsă, că aceste amintiri dragi ne vor rămâne pentru totdeauna în suflet. Să fim sănătoşi și să participăm cu bucurie și la alte proiecte! Cu drag și recunoștință, vă mulțumesc tuturor! G.D. profesor

Muzica unește ❤️

Cu bucurie, vă împărtășim povestea campaniei „Și eu simt muzica! – Meloterapie pentru copiii cu surdocecitate și dizabilități senzoriale multiple”, desfășurată în parteneriat cu 23 de școli speciale din toată țara. Campania a început pe 3 decembrie, cu ocazia Zilei Internaționale a Persoanelor cu Dizabilități, și a continuat până în ianuarie 2025.

Încă din 2019, ziua de 3 decembrie a devenit un prilej de celebrare prin activități senzoriale, iar anul acesta am ales să ducem tradiția mai departe prin muzică și vibrații. Cum altfel am fi putut face acest lucru mai bine, dacă nu cu ajutorul instrumentelor muzicale? Fiecărei școli partenere i-am oferit un set de instrumente atent alese, astfel încât copiii să poată explora sunetele și vibrațiile, transformând muzica într-o experiență ce le stimulează simțurile, creativitatea și încrederea în sine.

Timp de două luni, 546 de elevi și 280 de adulți – profesori, părinți și voluntari – s-au alăturat activităților, descoperind împreună magia muzicii. Au cântat, s-au jucat, au colindat, trăind momente frumoase împreună.

Muzica unește, creează noi legături între oameni

Campania este un omagiu adus Profesorului Vasile Adamescu (1944-2018), persoană cu surdocecitate, un promotor dedicat al acestei cauze și fost membru al Consiliului Director al Fundației Sense Internațional România. Iată ce ne-a mărturisit Viorel Micu, interpret al profesorului, despre legătura acestuia cu muzica:

”Poate să însemne muzica ceva pentru persoanele cu surdocecitate? Instinctul nostru ar fi să credem că nu. Însă, profesorul Vasile Adamescu, persoană cu surdocecitate profundă, a demonstrat că muzica poate fi la fel de bine percepută și pe baza vibrațiilor. La orele de educație muzicală, profesorii i-au arătat instrumentele și cum reușesc acestea să scoată zgomote. Aceste zgomote le putea percepe prin vibrații, punând mâna pe obiectele din jurul său, sau chiar pe instrumentul muzical.

De asemenea, profesoara Florica Sandu, cea care l-a demutizat și l-a instruit, i-a arătat stilurile de dans, l-a învățat să valseze, să danseze tango, să danseze o horă. Iar Vasile Adamescu, pe baza vibrațiilor, reușea să facă acest lucru.

Așadar, după cum știm, muzica are un puternic caracter terapeutic asupra persoanelor cu nevoi speciale, dar și asupra persoanelor valide. Muzica unește, creează noi legături între oameni.”

Vasile Adamescu și muzica – de vorbă cu Viorel Micu

Răbdare, curiozitate și pasiune pentru muzică

În 3 decembrie 2024, am organizat atelierul online ”Și eu simt muzica - terapie prin muzică pentru copiii cu surdocecități și dizabilități senzoriale”, la care s-au înscris peste 100 de participanți.

Alături de Carmen-Venera Pătruțescu, psiholog, și Alex Lupo, terapeut, muzician, compozitor și interpret, parte a programului Sense Arts and Wellbeing, am pătruns în tainele terapiei prin muzică, învățând împreună despre efectele benefice ale muzicii.

Răbdarea, curiozitatea și pasiunea pentru muzică sunt ingredientele principale în terapia prin muzică, așa cum ne spuneau Carmen și Alex.

Impactul campaniei

Instrumentele muzicale donate au fost primite cu mult entuziasm de copii, profesori și terapeuți, aducând un val de bucurie și emoție. Muzica a devenit un refugiu, un limbaj universal prin care copiii au reușit să-și exprime trăirile interioare, iar cu ocazia Sărbătorilor de iarnă, aceste instrumente au fost integrate în colinde, adăugând o notă specială și emoționantă activităților.

Profesorii ne-au povestit cu entuziasm fragmente din activitățile desfășurate în cadrul campaniei, în care au observat efectele benefice ale meloterapiei. Aceștia au subliniat cum meloterapia aduce un plus de liniște, încredere și armonie, ajutând copiii să își coordoneze și să își controleze mișcările.

Unul dintre cele mai prețioase rezultate ale acestei campanii este promisiunea școlilor de a continua activitățile de meloterapie și dincolo de această campanie. Putem spune că muzica nu cunoaște limite și poate deveni un sprijin esențial în dezvoltarea personală și socială a copiilor cu dizabilități senzoriale, transformând fiecare sunet într-un pas către o lume mai accesibilă și mai armonioasă.

Costurile aferente acestor dotări sunt acoperite prin donațiile și sponsorizările primite de Fundația Sense Internațional România de la firme și companii. Le mulțumim din suflet că ne sunt alături mereu!

Abordarea surdocecității și a dizabilităților senzoriale multiple în context didactic

În perioada 4-29 noiembrie 2024 , am organizat primul program aprofundat de formare în surdocecitate avizat de Ministerul Educației, cu 18-20 de credite profesionale transferabile.

Cursul a fost unul intensiv, având atât o componentă sincron, cu două întâlniri săptămânale pe platforma Zoom, cât și una asincron, pe platforma de e-learning a organizației, cursuri.surdocecitate.ro, totalizând 60 de ore.

Cei 20 de cursanți, cadre didactice din învățământul special din toată țara,  și-au aprofundat cunoștințele despre surdocecitate și au învățat tehnici și metode pentru a lucra adaptat cu copiii cu surdocecitate. În cadrul sesiunilor live, aceștia au împărtășit provocările cu care se confruntă la clasă și, împreună cu echipa de formatori, au căutat soluții și au primit încurajări.
Informațiile teoretice au fost completate de studii de caz și numeroase exemple practice din experiența celor patru formatoare, profesioniste desăvârșite și colaboratoare de lungă durată ale fundației noastre: profesor psihopedagog Mara Apostol, psiholog Gabriela Jianu, profesor psihopedagog Eva Oprea, asist. univ. dr. Ioana Tufar. Le mulțumim din suflet pentru dedicare și pentru pasiunea pe care o investesc mereu în ceea ce fac!

6 burse în amintirea profesorului Vasile Adamescu 

Și la acest curs ne-am amintit cu drag de mentorul nostru Vasile Adamescu, susținător al programelor organizației și un adevărat promotor al drepturilor persoanelor cu surdocecitate din România. Am continuat tradiția din ultimii ani și am oferit șase burse de studiu unor profesori din învățământul special, care lucrează sau își doresc să lucreze cu copii cu surdocecitate sau dizabilități senzoriale multiple.

Ce spun participanții

Am încheiat programul de formare cu multe emoții, recunoștință și entuziasm pentru proiecte viitoare!

"Niște specialiști desăvârșiți; am învățat o mulțime de lucruri de la formatori și, cel mai important, - ATITUDINEA cu care le-au transmis mi-a rămas în suflet: bucuria de a împărtăși, plăcerea muncii bine făcute și valoarea costruită cu fiecare exemplu oferit. Apreciere și stimă!" (L.T.)

"Cursul este absolut necesar oricărui profesionist care lucrează cu elevi cu surdocecitate sau deficiențe senzoriale multiple. Oricâtă experiență ai avea anterioară acestui curs, vei actualiza informații, învăța tehnici noi și vei putea observa modalități și instrumente de lucru din exemple practice." (C.R.)

"Mulțumim pentru experiența extraordinară și informațiile valoroase. Fiecare curs a contribuit atât la îmbogățirea cunoștințelor, cât și la înțelegerea nevoilor și provocărilor cu care se confruntă copiii cu surdocecitate." (C.V.)

Și eu simt muzica

Și eu simt muzica

În 3 decembrie 2024, cu ocazia Zilei Internaționale a Persoanelor cu Dizabilități, am organizat atelierul online ”Și eu simt muzica - terapie prin muzică pentru copiii cu surdocecități și dizabilități senzoriale”.

Alături de Carmen-Venera Pătruțescu, psiholog, și Alex Lupo, terapeut, muzician, compozitor și interpret, parte a programului Sense Arts and Wellbeing, am pătruns în tainele terapiei prin muzică, învățând împreună despre efectele benefice ale muzicii.
RĂBDAREA, CURIOZITATEA și PASIUNEA PENTRU MUZICĂ sunt ingredientele principale în terapia prin muzică, așa cum ne spuneau Carmen și Alex.

Campanie în școli

În luna decembrie, Sense Internațional România derulează campania „Și eu simt muzica – meloterapie pentru copiii cu surdocecitate și dizabilități senzoriale multiple”. Fundația Sense Internațional România a achiziționat kituri de instrumente muzicale adaptate nevoilor copiilor cu dizabilități senzoriale, care au fost distribuite și donate școlilor partenere implicate în proiect. Școlile partenere vor desfășura activități de terapie prin muzică, folosind instrumentele muzicale achiziționate. Aceste sesiuni vor fi adaptate nevoilor specifice ale copiilor cu surdocecitate, permițându-le să experimenteze vibrațiile și sunetele într-un mod care stimulează simțurile.

Mulțumim sponsorilor și partenerilor!

Costurile aferente acestor dotări sunt acoperite prin donațiile și sponsorizările primite de Fundația Sense Internațional România de la firme și companii. Le mulțumim din suflet că ne sunt alături mereu!

De asemenea, mulțumim școlilor partenere:

  • Liceul Special ”Sfânta Maria” Arad
  • Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Arad
  • Grădinița Specială pentru Hipoacuzici nr. 65 București
  • Școala Profesională Specială pentru Deficienți de Vedere București
  • Școala Gimnazială Specială pentru Surzi nr.1 București
  • Școala Profesională Specială pentru Deficienți de Auz ”Sfânta Maria” București
  • Liceul Tehnologic Special ”Regina Elisabeta” București
  • Liceul Tehnologic Special nr. 3 București
  • Liceul Tehnologic Special pentru Copii cu Deficiențe Auditive Buzău
  • Liceul Special pentru Deficienți de Vedere Cluj-Napoca
  • Liceul Tehnologic Special pentru Deficienți de Auz Cluj Napoca
  • Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă ”Sf. Vasile” Craiova
  • Grădinița Specială Fălticeni
  • Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă ”Elena Doamna” Focșani
  • Școala Profesională Specială "Emil Gârleanu" Galați
  • Liceul Tehnologic Special ”Vasile Pavelcu” Iași
  • Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Cristal Oradea
  • Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Bonitas Oradea
  • Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă nr. 2 Sibiu
  • Liceul Special Moldova pentru Deficienți de Vedere Târgu Frumos
  • Centrul Școlar pentru Educației Incluzivă ”Constantin Pufan” Timișoara
  • Liceul Tehnologic Special ”Gheorghe Atanasiu” Timișoara
  • Liceul Teoretic Special Iris Timișoara

La Mulți Ani, Sense International!

La Mulți Ani, Sense International!

Săptămâna trecută, colegii noștri de la Sense International au aniversat 30 de ani de la înființarea organizației în Marea Britanie.

A fost o mare onoare și bucurie pentru noi să le fim alături. Sense Internațional România a fost reprezentată de Petre și Mădălina, doi tineri minunați cu surdocecitate din grupul cu care lucrăm deja de ani buni, de Stela, mama lui Petre dar și membru în Consiliul nostru Director, și de Etelka, directoarea Sense Internațional România.

Pentru noi, momentele cheie ale serii aniversare au fost întâlnirea cu Alteța Sa Regală Prințesa Anne, dar și cuvintele pline de emoție ale Stelei adresate celor peste 200 de participanți:

[...] Când am fost întrebată dacă vreau să spun câteva cuvinte despre Sense Internațional, am acceptat imediat pentru că apartenența noastră la această familie înseamnă mai mult decât pot exprima în cuvinte.

Înainte de întâlnirea cu Sense, îmi era teamă și să sper pentru că, dacă speri, riști să fii dezamagit și crezi că nu mai poți face față unei dezamăgiri. Apoi am fost încurajați, sprijiniți, îndrumați. Am trecut de la amărăciune, blazare și descurajare la speranță, discuții și implicare.

Întâlnirile cu grupul de tineri și părinți, cu comunitatea, discuțiile, activitățile, cursul despre surdocecitate la care am participat, toate m-au ajutat să îl înțeleg mai bine pe Petre, să comunicăm mai bine. Să simt că însemnăm ceva, că putem alege!

Am învățat foarte multe datorită celor de la Sense Internațional. Sense ne-a dat aripi! Am simțit că avem ceva de spus și că lucrurile se pot schimba în bine pentru copiii noștri, pentru cei care sunt nevoiți să trăiască cu surdocecitate. [...]

La Mulți Ani, Sense International!

Cu un pas mai aproape de asociația persoanelor cu surdocecitate

La începutul lunii august, am organizat la Predeal atelierul „Dincolo de simțuri”, parte din proiectul „Global Inclusive Education Project”, finanțat de Fundația Nelumbo și Sense Internațional UK. A fost o întâlnire specială, la care au participat 8 membri ai grupului nostru de persoane cu surdocecitate, format de-a lungul timpului, alături de 2 însoțitori și un interpret în limba semnelor române. Pe parcursul atelierului, aceștia au dezbătut ideea înființării unei asociații a persoanelor cu surdocecitate care să militeze activ pentru drepturile lor și nu numai.

Surdocecitatea m-a învățat despre răbdare, despre acceptare, în primul rând acceptarea față de mine, și după asta m-a învățat despre acceptarea față de ceilalți. M-a învățat blândețea față de mine și, după asta, blândețea față de ceilalți. – Oana

Împreună putem multe

Prima jumătate a primei zile a fost dedicată Hub-ului Global Resource, parte integrantă a proiectului „Global Inclusive Education Project”, dezvoltat de colegii din Marea Britanie. Hubul, care va deveni o resursă valoroasă pentru persoanele cu deficiențe de auz și de vedere, a fost prezentat grupului, care a oferit feedback și sugestii importante. După discuții, participanții au completat un chestionar, iar toate informațiile colectate au fost trimise echipei din UK.

Sunt alături de un grup de prieteni, de asemenea cu surdocecitate, deschizători de drumuri cu care vrem și sperăm să reușim să ne creăm un grup puternic și o asociație. - Crina

În a doua parte a zilei, discuțiile s-au concentrat pe oportunitatea înființării unei asociații a persoanelor cu surdocecitate. După dezbateri și consultări, grupul a decis să facă acest pas important. Trei dintre participanți, Oana, Iulian și Crina, și-au asumat  responsabilitatea fondării asociației, stabilind numele, scopurile și obiectivele acesteia, cu sprijinul celorlalți membri. Seara s-a încheiat cu un grătar organizat de participanți și un meci de baschet, întărind legăturile dintre ei.

Inspirație în natură

A doua zi a atelierului a fost dedicată explorării naturii. Am călătorit cu trenul până în Azuga, unde am urcat cu gondola pe munte, ne-am bucurat de peisaje spectaculoase, aer curat și un picnic delicios. Această experiență în natură a fost ocazia perfectă pentru a continua discuțiile despre asociație într-un cadru relaxant și inspirațional. La întoarcere, participanții au fost întâmpinați cu o cină surpriză în stil arabesc, care a fost primită cu entuziasm de toți cei prezenți.

Învățare și sprijin reciproc

La întâlnirile cu Sense întotdeauna m-am simțit ca într-o mare familie. – Oana

Atelierul „Dincolo de simțuri” a fost o experiență minunată, care a consolidat grupul și a adus și mai aproape de realitate visul unui asociații dedicate persoanelor cu surdocecitate. Activitățile desfășurate au ajutat la dezvoltarea personală și colectivă a participanților, transformând această întâlnire într-o oportunitate valoroasă de învățare, colaborare și sprijin reciproc.

În final, le mulțumim participanților pentru angajamentul și energia lor, care ne inspiră de fiecare dată să continuăm. Le mulțumim, de asemenea, și Monicăi Catuțoiu, interpret în limba semnelor române, pentru ajutorul în comunicare, și Pensiunii Medieval din Predeal pentru ospitalitate și sprijin constant.

Cu ce gând pleci după întâlnirile cu Sense?
Cu gândul schimbării! Cu gândul că se poate mai bine! - Iulian

Fericirea nu vine din afară, ci din interior

Fericirea nu vine din afară, ci din interior

”Fericirea nu vine din afară. Ea trebuie să vină din interior. Ceea ce vedem, ceea ce atingem, ceea ce fac alții pentru noi – nu acestea sunt lucrurile care ne fac fericiți; ceea ce gândim, simțim sau facem pentru cei de lângă noi și pentru noi înșine – asta ne face fericiți.”

Aceste cuvinte îi aparțin lui Helen Keller (27 iunie 1880 - 1 iunie 1968) și au constituit motto-ul Festivalului Bucuriei, o campanie organizată de Fundația Sense Internațional România în luna iunie, cu ocazia Sărbătorii Internaționale Helen Keller, devenită deja o tradiție pentru noi și partenerii noștri încă din anul 2011.

18 școli din învățământul special, parteneri ai Sense Internațional România, s-au implicat în acest festival al bucuriei. Pentru toți cei care au participat, adică 578 de copii și tineri cu surdocecitate, alături de 309 părinți și profesori, aceste ateliere au însemnat momente de bucurie, de entuziasm și de veselie.

Activitățile  au fost posibile datorită generozității companiilor care au ales să direcționeze 20% din impozitul pe profit către Sense Internațional România în iarna anului 2023, cărora dorim să le mulțumim din suflet!

Liceul Special pentru Deficienti de Vedere Cluj Napoca

Liceul Special pentru Deficienti de Vedere Cluj Napoca

SPS "Emil Gârleanu" cu structură SPS "PP Neveanu" Galați

Liceul Tehnologic Special "Vasile Pavelcu" Iași

Creativitate și meșteșuguri

Diversitatea atelierelor creative a oferit elevilor șansa de a-și exprima talentele artistice. În cadrul atelierului de pictură pe sticlă, elevii au creat obiecte unice sub îndrumarea sticlarilor experimentați, descoperind bucuria lucrului cu acest material. Activitățile senzoriale de la atelierele de bijuterii au dezvoltat motricitatea fină și au încurajat colaborarea între copii. De asemenea, elevii au realizat aranjamente florale și au transformat hârtia simplă în opere de artă prin origami.

Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Arad

Liceul Special "Moldova" Târgu Frumos

Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă nr. 2 Sibiu

Explorare și învățare prin joc

Festivalul a cuprins și activități educative care au combinat învățarea cu distracția. Elevii au participat la excursii în natură și vizite la diverse locații, precum ferme de animale, grădini zoologice și fabrici, unde au putut învăța despre procesele industriale și mediul înconjurător.

În atelierele polisenzoriale, copiii au explorat texturi și materiale diverse, stimulându-și simțurile și abilitățile motorii. De asemenea, au participat la trasee senzoriale, exerciții și jocuri psihomotrice cu diferite materiale senzoriale în bazin, picnicuri, jocuri de îndemânare și activități sportive, toate contribuind la consolidarea legăturilor dintre colegi.

Liceul Tehnologic Special "Regina Elisabeta" București

Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă "Elena Doamna" Focșani

Școala Profesională Specială "Sfânta Maria" București

Activități artistice și recreative

Activitățile artistice și recreative au adus multă bucurie copiilor și nu numai. Ateliere precum cel de confecționat măști, marionete terapeutice, de pictură pe pânză sau de decorare a tricourilor au stârnit multe zâmbete și au ajutat la dezvoltarea creativității.

Momentele de dans-terapie și spectacolele de teatru au fost printre preferatele elevilor, oferindu-le ocazia de a se mișca liber și de a-și exprima emoțiile prin mișcare.

Le transmitem felicitări tuturor școlilor partenere pentru activitățile minunate pe care le-au desfășurat și le mulțumim pentru dedicarea cu care se implică în fiecare an!

Școala Gimnazială Specială pentru Deficienți de Vedere București

Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă "Sf. Vasile" Craiova

Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă BONITAS Oradea

Primul ghid pentru părinții copiilor cu surdocecitate și dizabilități senzoriale

Primul ghid pentru părinții copiilor cu surdocecitate și dizabilități senzoriale

Bucureşti, 20 iunie. Fundația Sense Internațional România, alături de Centrul Școlar de Educație Incluzivă „Cristal” Oradea, Liceul Tehnologic Special „Vasile Pavelcu” Iași și Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă „Constantin Pufan” Timișoara, au lansat astăzi ghidul „Primii pași: un ghid pentru părinții copiilor cu surdocecitate și dizabilități senzoriale”.

Lansarea a avut loc simultan, în Iași, Oradea și Timișoara, în prezența a peste 110 părinți, specialiști în intervenție timpurie, reprezentanți ai autorităților locale și instituțiilor medicale.

Oradea

Timișoara

Iași

Primii pași

Primii pași după aflarea unui diagnostic precum surdocecitatea (dizabilitate de auz și văz) sau dizabilitățile senzoriale sunt esențiali pentru un părinte. Primele luni reprezintă o perioadă extrem de dificilă pentru aceste familii, cu multe întrebări și emoții intense. Ghidul lansat astăzi se adresează părinților, astfel încât aceștia să primească tot sprijinul și informațiile de care au nevoie cât mai repede posibil, pentru a putea susține dezvoltarea copilului lor.

Ce înseamnă intervenția timpurie? Cum putem stimula restantul auditiv sau vizual al copilului? Cum putem cere sprijin familiei și care sunt serviciile pe care le putem accesa? Acestea sunt doar câteva dintre temele abordate în ghid, într-o manieră accesibilă și ușor de înțeles.

Materialul a fost elaborat cu ajutorul a peste 70 de părinți din Iași, Oradea și Timișoara, care au împărtășit din experiența lor, astfel încât să fie cât mai util părinților aflați la început de drum.

Acceptarea diagnosticului este primul pas important pentru o viață frumoasă. Așa a fost să fie, acesta este drumul nostru și al lor de azi înainte. Tu, ca părinte, vei alege dacă drumul va fi cu lacrimi sau cu zâmbete. Este normal să plângi, dar nu mereu. Plângi, urlă, dar promite-ți că va veni ziua în care îți ștergi lacrimile și spui într-o dimineață: Ce pot face pentru copilul meu? Cum îl fac să simtă că îl iubesc din tot sufletul? În ziua în care vei accepta diagnosticul, pentru copilul tău viața va fi mult mai simplă și mai ușor de trăit. Acceptarea înseamnă putere. Puterea de a merge mai departe cu fruntea sus, puterea de a nu renunța, de a scoate tot ce este mai bun din potențialul copilului tău. N.A., părinte

Iași

Timișoara

Oradea

Ghidul are la bază experiența în intervenție timpurie a Fundației Sense Internațional România și a celor trei autoare, specialiste în intervenție timpurie: Mara Apostol, profesor psihopedagog la Liceul Tehnologic Special „Vasile Pavelcu‟ Iași, Eva Oprea, profesor psihopedagog la Centrul Școlar de Educație Incluzivă „Cristal‟ Oradea, Gabriela Jianu, psiholog la Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă „Constantin Pufan‟ Timișoara.

Ghidul a fost dezvoltat în cadrul proiectului cu același nume, proiect selectat și sponsorizat în cadrul Campaniei „Soluții pentru Comunitate”, implementată de Synevo România cu sprijinul Asociației Medicover.

Mă bucur de fiecare dată când am ocazia să descopăr lucruri de bine, de care este atât de multă nevoie la nivelul comunității. Primul ghid pentru părinții copiilor cu surdocecitate și dizabilități senzoriale, unul dintre proiectele sponsorizate în cea de-a doua ediție a campaniei Soluții pentru Comunitate, reprezintă un efort comun și un sprijin real pentru multe familii din țară care zi de zi caută soluții pentru a-și susține copiii în lupta pe care o duc. Îmi doresc ca pe viitor să vedem tot mai multe proiecte de acest fel, iar noi, Synevo România și Asociația Medicover, să fim printre cei care fac ca ideile bune să prindă viață, cum este și cazul acestui ghid atât de necesar creat de partenerii de la Sense Internațional România, adaugă George Istrate, Corporate Social Responsibility Manager Synevo România și Director General al Asociației Medicover. 

Intervenția timpurie, în sprijinul a sute de copii și familii

Programul de intervenție timpurie început de Fundația Sense Internațional România în anul 2006 a produs un impact puternic în viața a sute de copii cu surdocecitate/dizabilități senzoriale și a familiilor lor. De-a lungul timpului, în cele trei centre de intervenție timpurie partenere din Iași, Oradea și Timișoara, peste 800 de copii au beneficiat de servicii de stimulare multisenzorială, antrenament vizual funcțional, educare perceptiv-auditivă, logopedie, fizioterapie și 1.600 de părinți și alți membri de familie au primit sprijin și consiliere. Ca urmare a activității continue de lobby a centrelor, cu sprijinul SIR, intervenția timpurie a fost inclusă în legislația românească în iunie 2022.