• Română
  • English
Zoom in Regular Zoom out

Conștientizare și comunicare

Acasa / Conștientizare și comunicare

Niciunul dintre programele descrise mai sus nu ar fi fost posibil fără recunoașterea oficială a surdocecităţii ca dizabilitate distinctă. Astfel, după numeroase eforturi de lobby şi advocacy, surdocecitatea a fost recunoscută ca dizabilitate distinctă în 2006.

Mai recent, SIR și Asociația Junior Sport au derulat campania Închide ochii, acoperă-ți urechile, deschide-ți sufletul! unde 22 de campioni români celebri și-au acoperit ochii și urechile, furnizând un mesaj în jurul surdocecității:

Eu, născut pentru sport, iau în considerare faptul că dincolo de comunitatea sportivă din care fac parte, există oameni cu surdocecitate, care nu pot nici să vadă și nici să audă despre performanța mea. Cu toate acestea, prin gestul meu, aduc lumină și sunet în viața lor. Închide ochii, acoperă-ți urechile, deschide-ți sufletul!

 

REZULTATE

Legea 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap recunoaște surdocecitatea ca dizabilitate distinctă. Conform aceste legi, persoanele cu surdocecitate au dreptul de a comunica folosind metode de comunicare adaptate nevoilor lor.

Elevii învață în baza unui Curriculum naţional pentru surdocecitate/ deficienţe senzoriale multiple (DSM) elaborat de SIR în colaborare cu specialişti din Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării (MECI) (Ordinului Ministrului Educaţiei, Cercetării şi Inovării nr. 5243/01.09.2008).

Legea Educației Naționale nr. 1/2011 oferă copiilor cu  surdocecitate/deficiențe senzoriale multiple dreptul la: Servicii educaționale adecvate în calse cu maxim 4 copii și sprijin educational din partea unor profesori psihopedagogi instruți în domeniul surdocecității.

Ordinul nr. 3.071 din 18 ianuarie 2013 (publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 146 din 19 martie 2013) creează cadrul legislativ necesar ce permite dezvoltarea de servicii de intervenție timpurie pentru nou-născuții cu deficiențe senzoriale.