• Română
  • English
Zoom in Regular Zoom out

Și eu am o voce!

O parte din câștigători

Alexandra, Ariana, Nikolas, Constantin, Irina Florina, Mario, Stelian, Alina, Valentin, Iulian, Marian, Alessia, Alexandra Ana-Maria, Andreea, Maria, Alexandru, Irina, Loredana, Darius, Maria, Adelina și Ana-Maria sunt cei 22 de copii și tineri curajoși care au demonstrat că ȘI EI AU O VOCE, luând parte la campania națională ce are ca scop creșterea nivelului de conștientizare privind drepturile persoanelor cu dizabilități, conform Convenției Națiunilor Unite privind Drepturile Persoanelor cu Dizabilități.  

Am creat versiune a Convenției pentru copii, abordând câteva din principalele drepturi, precum: drepturi egale; fetele și femeile cu dizabilități; copiii cu dizablități; libertate, siguranță și protecție; viață independentă; mobilitate; educație; sănătate; familie; distracție, voie bună și sport.

Campania a fost lansată pe 3 Decembrie, Ziua Internațională a Persoanelor cu Dizabilități, iar 11 școli din 10 orașe din România, școli partenere, au participat creând scurte filme pe această temă. Toți cei 22 de copii au primit Diplome de Curaj și o tabletă care să vină în sprijinul educației online pe timp de pandemie.

Campania este inițiată de Sense Internațional România ca parte a proiectului Educație cu Sense International, finanțat de Fundația Nelumbo și Sense International UK.

Mai jos prezentăm produsele acestei campanii, cu mulțumiri adresate copiilor, tinerilor și profesorilor implicați!

Educație

Text

Bună, numele meu este Mario Alexandru. Orice copil are dreptul la educație. În România, învățământul gimnazial este obligatoriu și gratuit pentru toţi copiii! Educația pregătește copilul pentru viață, dezvoltă respectul pentru drepturile omului, formează copilul să fie înțelegător și tolerant (iertător) cu ceilalți oameni, pentru pacea tuturor!

A prezentat: Mario Alexandru

Profesori coordonatori: Marilena Dunac, Claudia Mogîldea Școala Profesională Specială pentru Deficienţi de Auz ”Sfânta Maria”, București

Accesibilitate

Text

Cum ar fi dacă, de mâine, oamenii nu ar mai avea voie să vorbească, putând să se exprime doar prin semne? Cum ar fi dacă ți-aș pune căști pe urechi și te-aș lăsa singur într-un grup, cu toate privirile ațintite spre tine? Pune-te în locul meu, vei înțelege mai bine! Caută limbajul potrivit. Respectă-mă!

A prezentat: Alexandra

Profesor coordonator: Carina Anca Baba, Liceul Special ”Sfânta Maria”, Arad

Timp liber

Text

Bună, numele meu este Florina Irina. Orice copil are dreptul la timp de odihnă, timp liber și vacanță! Copilul are dreptul de a practica activități recreative pentru vârsta lui, de a participa liber la viața culturală, artistică și sportivă, de a petrece timpul liber așa cum își dorește el, în condiții de egalitate. Jocul este cel mai bun pentru a petrece timpul liber. Prin joc, copilul acumulează informaţii, deprinderi şi abilităţi noi, cunoaşte lumea și învăţă!

A prezentat: Forina Irina

Profesori coordonatori: Marilena Dunac și Claudia Mogîldea, Școala Profesională Specială pentru Deficienţi de Auz ”Sfânta Maria”, București

Accesibilitate

Text

Cum ar fi, dacă de mâine, toate cărțile ar fi în Braille, și tu ai fi nevoit să le citești? Cum ar fi dacă te-aș lăsa singur într-o clădire imensă? Ai ști să te descurci? Nu văd! Nu mă pune să citesc o imagine. Pune tu o descriere. Te ascult, dar ascultă-mă și tu. Caută metodele potrivite. Respectă-mă.

A prezentat: Ariana

Profesor coordonator: Carina Anca Baba, Liceul Special ”Sfânta Maria”, Arad

Educație

Text

Fiecare copil pe care îl instruim este un om pe care îl câștigăm. Victor Hugo

Bună ziua! Ce faci? Ce faci? Bine. Ce literă este? Eu ți-am adus de scris și de citit. Atenţie, te rog frumos... Pa... Ce literă este? O. O. Bun. Asta? P. U. O. M. Fum.

[Alina colorează un desen în care apar doi copii în scaun rulant sub un curcubeu]

Hai să vedem. Aici. 3. Să fii atent. Să scrii. Să citești. Plec acasă, da?

[Stelian și profesoara se salută ciocnindu-și coatele] Singurul scop al educaţiei este să transforme oglinzile în ferestre. Sydney L. Harris

Au prezentat: Alina si Stelian Andrei

Profesor coordonator: Cristina Dorina Leonte, Liceul Tehnologic Special pentru Copii cu Deficienţe Auditive Buzău

Sănătate

Text

Sănătatea nu ne-o face nimeni cadou, nu o moștenim, nici n-o putem cumpăra, trebuie doar s-o păstrăm, să fim atenți la modul de viață pe care îl ducem. Toți copiii au dreptul la o stare de sănătate bună. Au dreptul să meargă la medic și să ducă un mod de viață sănătos, au dreptul la cea mai bună stare de sănătate pe care o pot atinge și de a beneficia de serviciile medicale și de recuperare. Persoanele cu dizabilități au dreptul să se bucure de o bună sănătate și de a avea acces la medici și la servicii de sănătate. Părinții, medicii și toată lumea din jur trebuie să sprijine copiii să fie sănătoși.

A prezentat: Andreea Beatrice

Profesor coordonator: Gabriela Ionescu, Liceul Tehnologic Special Vasile Pavelcu Iași

Familie

Text

Copiii au dreptul să își cunoască părinții, să fie crescuți și îngrijiți de aceștia și nu pot fi separați de ei decât în condiții strict definite. Dacă, totuși, o astfel de separare are loc, copiii au dreptul să mențină relații personale și să fie în contact direct cu părinții, chiar și atunci când locuiesc în țări diferite. Copilul are dreptul să fie crescut alături de părinții săi, în condiții care să-i permită dezvoltarea fizică, mentală,spirituală, morală și socială. Persoanele cu dizabilități au dreptul de a avea o familie și relații personale. Copiii cu dizabilități au dreptul de a trăi alături de familia lor. Țările trebuie să se asigure că aceste drepturi sunt respectate.

A prezentat: Alexandra Ana-Maria

Profesor coordonator: Gabriela Ionescu, Liceul Tehnologic Special Vasile Pavelcu Iași

Drepturi

Text

Astăzi mult ne-am bucurat
pentru că ne-aţi întrebat
Dacă suntem îndrăgiţi,
dacă suntem fericiţi.
Bucuros sunt de-a avea
dreptul de-a mă exprima
Fiecare ne-am propus
să avem ceva de spus.
Când ceva nu ne convine
sau chiar când ne este bine
Şi când lumea ne ascultă
ori atunci când ne consultă
Importanţi noi ne simţim,
ignoraţi nu vrem să fim!
Să văd bine de-aş putea,
tare mult m-aş bucura.
E dreptul meu de-a mă juca
cu copii aidoma.
Multe aş putea să joc
cu copii mulţi la un loc.

Dar copilul ştie oare
Ce responsabilităţi el are?
Nu orice copil le ştie
Fiindcă sunt mai mult de o mie.
Ele trebuie respectate
Şi nu trebuie uitate.
Pe părinţi să îi ajutăm
Lucruri bune să învăţăm,
Responsabili noi să fim,
Împreună să muncim.

A prezentat: Nikolas David

Profesor coordonator: Cristina Țiganea, Școala Gimnazială Specială pentru Deficienți de Vedere București

Drepturi

Text

Pe planeta noastră mare,
Drepturi am ca fiecare.
La un neam şi la un nume,
Unic sunt pe acesta lume.
Să învăţ e dreptul meu
Şi cât ar fi de greu
u fac în felul meu
Şi reuşesc mai mereu.
Mai am dreptul la o casă
Şi la o familia frumosa
În care să fiu iubit,
Îngrijit şi ocrotit.
Pe drumul care este în faţă
Mai am dreptul la o viaţă
Şi în cel de-a mă apăra
De a şti, de-a mă ruga
Dar în acele toate
Am voie la intimitate.
O lume minunată în care veţi găsi
Numai copii
O lume cu mult soare şi multe jucării
Pentru copii
O lumea cu poveşti şi flori veţi întâlni
Numai copii Ummm
O lume a inocenţei păstraţi-o orice ar fi
Pentru copii.

A prezentat: Constantin Marian

Profesor coordonator: Cristina Țiganea, Școala Gimnazială Specială pentru Deficienți de Vedere București

Limbajul semnelor

Text

Maria: Eu sunt Maria.
Darius: Eu sunt Darius.
Maria: Îmi place să merg la școală pentru că acolo pot să comunic mai bine cu profesorii mei și pot să povestesc cu prietenii mei.
Darius: Mi-ar plăcea să fiu înțeles de cei apropiați mie: profesori, familie și prieteni. De aceea, vă rog să învățați limba semnelor din România.
Darius: Hai să povestim.
Maria: Mai să fim prieteni.

Au prezentat: Maria și Darius

Profesor coordonator: Angela Mate, Centrul Școlar pentru Educație Incuzivă Constantin Pufan Timișoara

Viață independentă

Text

Avem drepturi egale! Am voie la o viaţă independentă, mobilitate! ȘI EU AM O VOCE!

Merg la dentist de câte ori am nevoie. Acum, am nevoie de puțin ajutor. Mă voi descurca singură! Vreau să devin independentă!

Am dreptul de a ieși în comunitate! Am dreptul de a lua parte la procesul decizional privind viața mea! Am dreptul de a mă alătura activităţilor care mă ajută să mă dezvolt! Sunt persoană și am dreptul de a fi tratată frumos, în orice moment!

Au prezentat: Irina și Loredana

Profesor coordonator: Iuliana Damian, Liceul Special Moldova, Târgu Frumos

Distracție

Text

Voință și mult efort pentru performanțele mele! Toți învingătorii își exprimă bucuria la fel! Secretul reușitei: perseverența! Momente fericite trăite la unison cu protagoniștii de pe scenă. Personajele îndrăgite zâmbesc la fel tuturor spectatorilor. O carte interesantă devine un prieten drag. Inegalabila mea bucurie: jocul în aer liber! La revedere! Te-am convins că mă pot bucura de drepturile mele? Te rog, respectă toate drepturile persoanelor cu dizabilități.

Au prezentat: Alessia și Marian

Profesor coordonator: Diaconu Vasilica, Școala Profesională Specială Emil Gârleanu, cu structură Școala Profesională Specială P.P. Neveanu Galaţi

Sport

Text

Din educaţie se naște încrederea, din încredere se naște speranţa, din speranţă se naște pacea. Confucius
Mens sana in corpore sano! Distracție și voie bună!

Au prezentat: Adelina și Ana-Maria

Profesor coordonator: Ioana Șerban, Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 2 Sibiu

Educație

Text

Sunt elevă-n clasa-ntâi - de Emilia Plugaru

Când umblam la grădiniţă
Eram tare miticuţă.
Azi sunt bucuroasă tare
C-am crescut un pic mai mare.
Tot mai mare o să cresc,
Am să-nvăţ cum să citesc,
Cum să scriu şi să socot
Toate-toate am să le pot!
Căci aş vrea să ştiţi, copii:
Sunt elevă-n clasa-ntâi!

Școala te ajută să dezvolți abilități pentru tot parcursul vieții, să construiești prietenii, să îți crești potențialul.

A prezentat: Teodora

Profesor coordonator: Monica Kover, Centrul Școlar de Educaţie Incluzivă "CRISTAL" Oradea

Educație

Text

Mă numesc Alexandru, am 7 ani, sunt elev în clasa pregătitoare la Şcoala Cristal.
Bună dimineaţa, soare!
Ia priveşte-mă un pic:
Nu-i aşa că eu sunt mare?
Am crescut, nu mai sunt mic!
Eu de-acuma sunt școlar
Cu ghiozdan și-abecedar…
Cât de mândru sunt!
Voi şti să citesc, să scriu...
Te sărut cu drag, mămică,
Să ai grijă de pisic !
Eu sunt ocupat, adică
Am crescut, nu mai sunt mic!

Școala te ajută să dezvolți abilități pentru tot parcursul vieții, să construiești prietenii, să îți crești potențialul.

A prezentat: Alexandru

Profesor coordonator: Monica Kover, Centrul Școlar de Educaţie Incluzivă "CRISTAL" Oradea

Limbajul semnelor

Text

Scena 1, în clasă. Profesorul comunică în limbaj verbal.
Valentin: Nu înțeleg nimic!
Scena 2 în clasă. Profesorul comunică în limba semnelor române.
Profesoara: Acum comunicăm în semne. Facem o lecție de economie. Vă rog să fiți atenți! Folosim semne ca să înțelegeți.
Valentin: Învățăm!
Iulian: Îmi place!
Scena 3. La cabinetul medical.
Valentin dactilează: Dermatologie
Valentin: Bună ziua, Vă rog să-mi dați un tratament, pentru că ieri am mâncat niște ouă și acum mă mănâncă pielea. Doamna doctor mimează că nu înțelege.
Valentin: Vin altă dată. Bună ziua!
Scena 4. La cabinetul medical.
Interpretul: Bună ziua! Am venit împreună cu elevul pentru că are o problemă.
Valentin: Eu vreau tratament pentru că ieri am mâncat niște ouă și acum mă mănâncă pielea.
Interpretul: Acum te mănâncă pielea? Povestește în continuare, ce s-a întâmplat după ce ai mâncat ouă...
Scena 5. Pe stradă
Interpretul: Mă bucur să vă văd! Ce mai faceți? Unde ați plecat?
Băieții: Mergem acasă.
Interpretul: Cum te simți? Ieri ai fost la doctor. Acum ești bine? Ti-a dat tratament, acum te mai mănâncă pielea? Trebuie să fii atent la ce mănânci! Pa!
Băieții: Mulțumim.

Au prezentat: Valentin și Iulian

Profesori coordonatori: Gabriel Ciribașa și Cristina Nedelcu

Profesor interpret: Lonia Popescu

Centrul Școlar de Educaţie Incluzivă "Elena Doamna" Focșani