Fundaţia Sense Internaţional România și-a propus să studieze comportamentul copiilor și tinerilor cu deficienţe senzoriale în mediul online, pentru a înţelege impactul utilizării platformelor de socializare, în special pe segmentul ce ţine de protecţia și siguranţa online.
Conform unui studiu realizat în 2019 de către organizaţia Salvaţi Copiii, 96% dintre copii utilizează internetul folosind telefonul mobil de tip smartphone și un procent la fel de mare, utillizează cel puţin o platformă de socializare pentru a ţine legătura cu prietenii, divertisment sau a avea acces la informaţii diferite legate de școală sau alte hobby-uri.
Cercetarea Sensi realizată în perioada februarie - martie 2021 a cuprins o parte cantitativă ce a vizat distribuirea unui chestionar cu întrebări către tinerii și copiii cu deficienţe senzoriale și surdocecitate, chestionar ce a putut fi completat online, dar și o parte calitativă prin discutarea aspectelor ce ţin de protecţia și siguranţă online cu un grup restrâns de tineri.
Sensi - siguranţă online pentru copiii cu deficienţe senzoriale este un proiect care își propune să ofere copiilor și tinerilor cu deficienţe senzoriale și surdocecitate instrumentele, cunoștinţele și încrederea necesare pentru a reduce riscul de abuz în mediul online: cyberbullying, abuz emoţional, sexual, exploatare financiară, prin intermediul unor clipuri animate.
Sensi, personajul principal al clipurilor, va fi starul unor filme scurte de animaţie ce îi vor ajuta să se protejeze împotriva potenţialelor abuzuri online.
Proiectul se desfășoară la nivel naţional, cu sprijinul a 18 școli speciale din Arad, București, Buzău, Cluj Napoca, Craiova, Focșani, Galaţi, Iași, Oradea, Sibiu și Timișoara.
O componentă importantă a proiectului este o cercetare online ce vizează o analiză a comportamentului copiilor cu deficienţe senzoriale în mediul online. Cu sprijinul profesorilor și al directorilor școlilor, vor fi incluse în cercetare datele privind tipul de acces la internet pentru copii și comportamentul lor online obișnuit, ce site-uri web folosesc și de ce, ce tip de social media folosesc și de ce.
Scopul acestei activităţi este de a avea o imagine cuprinzătoare asupra situaţiei existente, iar rezultatele obţinute se regăsesc în acest raport de cercetare, care va fi utilizat pentru dezvoltarea materialelor proiectului.
Proiectul se derulează în perioada ianuarie - decembrie 2021 și este finanţat de Fundaţia Orange prin Programul Lumea prin Culoare și Sunet 2020. Valoarea lui totală este de 104.721 lei, contribuţia Fundaţiei Orange fiind de 91.886 lei.