La sfârșit de octombrie ne-am întâlnit cu grupul de profesori și specialiști atât de dragi nouă. Este vorba despre cei care lucrează în programul de intervenție timpurie cu nou-născuți și copii mici cu surdocecitate și deficiențe senzoriale multiple. Au fost două zile pline de discuții interesante, de experiențe împărtășite cu căldură în suflet.
Astfel, ziua de luni, 29 octombrie, a debutat cu o sesiune susținută de echipa Sense Internațional România – Etelka Czondi și Ramona Antonie – despre politica organizației cu privire la siguranța persoanelor: beneficiari, colegi, voluntari, părinți. Combinând exerciții practice cu elemente de teorie, ascultând exemple și situații povestite de profesori, concluzia participanților a fost că siguranța tuturor este un element esențial în munca noastră.
A urmat apoi o prezentare foarte interesantă susținută de Conf. univ. dr. Andrea Hathazi de la Universitatea Babeș Bolyai, Facultatea de Psihologie, Departamentul de Psihopedagogie Specială, care a adus în discuție ultimele noutăți din domeniul surdocecității, cu accent pe tot ce înseamnă tehnologia asistivă.
A doua parte a zilei s-a concentrat pe studii de caz prezentate de profesor psiholog Gabriela Jianu, profesor psiholog Miruna Pletea de la Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Constantin Pufan, Timişoara, de profesor psihopedagog Eva Oprea de la Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă CRISTAL Oradea și de prof psihopedagog Coca Vasiliu, profesor psihopedagog Daniela Anton, profesor kinetoterapeut Mihaela Aionesa, de la Liceul Tehnologic Special Vasile Pavelcu Iași.
Prezentările au fost urmate de un webminar organizat de colegii de la Sense Internațional Marea Britanie. Alison Marshall, Director SI UK, a prezentat principalele rezultate și concluzii ale Raportului Global privind Surdocecitatea, raport elaborat de Federația Mondială a Persoanelor cu Surdocecitate și Sense Internațional.
A doua zi s-a concentrat pe analiza nevoilor copiilor cu surdocecitate și stabilirea, împreună, a unor linii de acțiune pe care Sense Internațional România să le urmeze în următorii 3 ani de activitate. A fost adusă în discuție necesitatea legiferării intervenției timpurii, implicarea părinților și familiilor, organizarea de noi cursuri de instruire pentru profesorii nou intrați în sistem, organizarea de conferințe naționale anuale în domeniul surdocecității.
Mulțumesc pentru invitație! A fost o experiență deosebită, desfășurată într-un cadru de un profesionalism desăvârșit. Vă asigur de toată considerația și sprijinul meu! Ramona Vesa, Director Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă CRISTAL Oradea
Ambele zile au stat sub semnul – dreptul la o viață de calitate pentru persoanele cu surdocecitate!