• Română
  • English
Zoom in Regular Zoom out

PENTRU COPII ȘI TINERI – SURDOCECITATEA ÎN TIMPUL PANDEMIEI

Într-o perioadă în care distanțarea fizică și socială ne influențează fiecare aspect din viață, este responsabilitatea noastră să ne asigurăm că persoanele cu surdocecitate pot face față acestor provocări, astfel încât să fie redus pe cât posibil riscul la marginalizare, neglijare și dublă izolare.

De ce dublă izolare? Surdocecitatea reprezintă combinația deficiențelor de văz și de auz, ducând la mari dificultăți în comunicare, acces la informație, orientare și mobilitate. Dacă peste aceste dificultăți se suprapun și cele date de pandemie, riscul izolării devine major.

ACCES LA INFORMAȚIE

Pentru a face accesibilă informația privind pandemia cu COVID-19, am realizat o serie de clipuri ce abordeaza temele majore ale contextului actual de viață, acestea fiind accesibile persoanelor cu deficiențe senzoriale (în limbajul semnelor, cu contrast, subtitrare și varianta text). În plus, pentru a veni în sprijinul familiilor copiilor cu surdocecitate, am realizat și am tradus materiale conținând idei de activități ce pot fi făcute acasă, cu copiii, pentru a continua stimularea senzorială care se desfășura în școli.

Lucrând în parteneriat cu Ministerul Educației și cu școlile speciale din țară pentru copii cu deficiențe de vedere și de auz, am venit în sprijinul acestora. Am donat materiale către 16 școli din toată țara –  măști transparente pentru o mai bună comunicare cu persoanele cu deficiențe se auz, dezinfectanți și alte echipamente de protecție împotriva virusului SARS-COV-2.

Măștile transparente au fost o surpriză foarte plăcută pentru copiii noștri”, ne spunea directoarea uneia din grădinițele partenere unde sunt înscriși copii cu surdocecitate, deficiențe senzoriale multiple și deficiențe de auz și văz. ”Este dificil pentru ei să înțeleagă ce le spunem cu măști chirurgicale pe față, dar faptul că acum pot vedea gura și pot citi buzele interlocutorului a transformat siguranța dată de purtarea măștii într-o joacă amuzantă pentru ei”.

TEHNOLOGIE

O mare parte din viața noastră se întâmplă online, zilele acestea. Pentru că avem convingerea că și copiii cu surdocecitate trebuie să aibă acces la o educație de calitate și să nu ”rămână în urmă”, ne-am canalizat o bună parte din eforturi în această zonă.

Astfel, suntem în plină implementare a proiectului ”e-Sense – folosind tehnologia digitală, revoluționăm educația copiilor cu surdocecitate”. Lucrăm în acest proiect împreună cu Code for Romania, o comunitate de tineri profesioniști și entuziaști care dezvoltă soluţii IT cu scopul de a rezolva probleme ale societăţii, precum și cu trei școli ce oferă servicii educaționale copiilor și tinerilor cu surdocecitate. Dezvoltăm, testăm și vom omologa e-Sense – un pachet de soft-uri educaționale open source, gratuit și accesibil, pentru peste 335 de copii cu surdocecitate din România, pentru părinții și profesorii lor. Se lucrează intens la acest proiect iar școlile partenere primesc laptopuri pentru profesorii implicați în proiect și tablete pentru a fi utilizate de copii. Acest proiect este finanțat de Fundația Orange în cadrul Programului de finanțare Lumea prin culoare și sunet, ediția 2019.

În 2021 vom începe un nou proiect, finanțat și acesta de Fundația Orange în cadrul Programului de finanțare Lumea prin culoare și sunet, ediția 2020. Proiectul se numește „Sensi” și are ca scop crearea unor instrumente pentru protejarea copiilor și tinerilor cu deficiențe senzoriale în mediul online, astfel încât să diminuăm riscurile de abuz online.